Thursday, July 13, 2017

Tibb an-Nabawi: as-Suyuti



Buku 'Medicine of the Prophet' ini merupakan cetakan rumah penerbitan Ta-Ha, UK. Disunting hasil terjemahannya dari kitab karangan Imam Suyuti oleh Ahmad Thomson. Buku ini setebal 230 mukasurat.

Kitab asalnya merupakan hasil penulisan Imam Jalaluddin Abdur Rahman as-Suyuti, anak watan Mesir. Dilahirkan di Asyut pada tahun 848 H / 1445 M.

Kitab ini dibahagikan kepada tiga bahagian:

Bahagian 1
1. Teori perubatan
2. Amalan perubatan
3. Prinsip pengubatan

Bahagian 2
4. Mengenai makanan dan ramuan ubatan
5. Dosej ubatan
6. Mengenai penyediaan ramuan ubat

Bahagian 3
7. Mengubati penyakit

...

Ulasan awal

1. Amat banyak kitab yang berkongsi tajuk dan tema yang sama; iaitu perubatan nabi. Selain dari karangan Imam Suyuti, turut terdapatnya karangan daripada Abu Nu'aim (w. 430 H / 1038 M) dan Ibn Qayyim (w. 751 H / 1350 M).

2. Terdapat juga kitab Tibb an-Nabawi yang dikatakan sebagai karangan Imam Dzahabi (w. 1348) mempunyai susunan dan isi kitab yang sama dengan kitab ini. Saya tak pasti sebenarnya kitab yang dibaca ini hakikatnya hasil penulisan Imam Suyuti atau Imam Dzahabi. Mungkin ada pembaca yang tahu, boleh bantu terangkan.

3. Kitab ini disusun dengan sistematik dan kemas. Bermula dari asas ilmu perubatan, materia medica kemudian barulah hal-hal yang berkait dalam soal perawatan.

4. Pengaruh perubatan Yunani jelas terzahir melalui penggunaan faham empat unsur (al-arkan), sembilan tabiat (al-mizaj) dan empat bendalir (al-akhlat) yang membentuk tiga daripada tujuh asas yang membentuk tubuh badan. Begitu juga beberapa kali dipetik kata-kata dari Hippocrates dan memujinya.

5. Hubungjalin dengan tamadun dari benua India juga dapat dilihat daripada beberapa panduan kesihatan yang diambil dari amalan penduduk di sana.

6. Biarpun nama tajuknya menggunakan sandaran kepada Nabi s.a.w, tetapi tidak semua panduan kesihatan dan kaedah rawatannya adalah daripada Nabi s.a.w. Kebanyakannya dari fahaman semasa perubatan ketika zaman penulis.

...

Bahagian 1

Teori perubatan sebagaimana yang dipegang oleh ilmuwan perubatan klasik adalah terdiri daripada 4 pengetahuan:

• Asas pembentukan manusia (unsur, tabiat, bendalir, organ utama, ar-Ruh, keupayaan dan fungsi)
• Perihal keadaan tubuh badan (sihat, tidak sihat, keadaan antara keduanya)
• Sebab-sebab datangnya penyakit (6 faktor: udara, makan & minum, pergerakan & kerehatan, emosi, jaga & tidur, penyingkiran & penyimpanan.
•Mengenali petanda & gejala pada tubuh badan.

Justeru, dalam bab amalan perubatan, disyarahkan kaedah amalannya berdasarkan bagaimana untuk mengendalikan 6 faktor penyebab penyakit.

Manakala dalam bab ketiga, prinsip-prinsip perawatan. Ada dinyatakan kepentingan memberikan perhatian lebih kepada latar belakang pesakit sebelum membuat diagnosis dan rawatan. Begitu juga saranan menggunakan pengubahsuaian pada regim permakanan terlebih dahulu sekiranya itu telah memadai berbanding pemberian ubat-ubatan.

...

Bahagian 2

Bab yang keempat memuatkan senarai herba dan makanan berserta penggunaannya di dalam perubatan. Dibahagikan pengkelasannya kepada dua bentuk ubatan: ubatan ringkas & kompleks atau campuran.

Pada bab kelima, dijelaskan cara menentukan dos yang perlu digunakan. Kaedah klasik menentukan dengan meneliti kekuatan bahan itu dalam memberikan kesan kepada badan dan sejauh mana lokasi organ yang dianggap sedang berpenyakit.

...

Bahagian 3

Pada bab ketujuh ini memuatkan pelbagai hal mengenai perawatan.

1. Tuntutan menggunakan ubatan.
2. Tatacara dan adakah dibolehkan menggunakan perkhidmatan perawat.
3. Kaitan antara proses rawatan dan makanan.
4. Galakan mempelajari ilmu perubatan.
5. Upah perawat.
6. Pemeriksaan ke atas pesakit.
7. Perawatan dibuat dari berlainan jantina
8. Khidmat kepada pesakit
9. Menziarahi pesakit
10. Penggunaan ramuan yang diharamkan syarak
11. Mengubati demam dan jenis-jenisnya.
12. Rawatan rohani
13. Penjelasan ilmu anatomi tubuh
14. Mengenai penyelaran dalam Islam & perubatan
15. al-'Ayn
16. Wabak
17. Kelebihan menjadi pesakit
18. Cacar dan campak

No comments:

Post a Comment