Saturday, July 1, 2017

Menanggapi Kedudukan Perubatan Tradisional Dengan Lebih Cermat.

Saya tidak menolak perubatan tradisional, bahkan saya sentiasa teruja mengambil tahu intipati perubatan Melayu khususnya.

Tetapi saya menjadi bimbang apabila melihatkan ramainya orang yang tidak mampu mengenal letak duduknya yang sebenar perubatan tradisional dan alternatif sehingga wujudnya persepsi yang tidak tepat dalam menanggapi peranan perubatan konvesional.

1. Ilmu perubatan merupakan pengetahuan yang diperolehi dikit demi dikit sepanjang zaman. Betapa kerdilnya manusia, kita tak mampu menggapai rahsia insan dalam satu-satu zaman semata. Hasil pengalaman serta ujikaji yang berterusan oleh pelbagai tokoh dan budaya dari setiap zaman telah membentuk pengetahuan yang kita kenali hari ini.

2. Yang mana telah berjaya dibuktikan berkesan melalui kaedah pembuktian yang benar dan telah dikenalpasti bagaimanakah mekanisme suatu perawatan itu berfungsi, itulah yang diterima sebagai ilmu perubatan yang shahih.

3. Benar ada fahaman perubatan yang disumbangkan dari sekian-sekian tamadun mahupun budaya tertentu. Tetapi kebenaran mengenai bagaimana fisiologi badan (tubuh beroperasi), pathofisiologi (penyakit terjadi) dan suatu bahan aktif dalam ubatan yang bertanggungjawab dalam  menghasilkan kesan tertentu yang diingini itu hanya satu.

4. Keupayaan yang terhad dalam memahami fungsi tubuh dan bagaimana penyakit terjadi oleh generasi terdahulu menyebabkan ada teori mereka dlm memahami tubuh terdapatnya kesilapan. Mempelajari sejarah evolusi perubatan sangat baik dalam membantu kita memahami perihal ini.

5. Bagi pengetahuan dalam kes-kes yang masih misteri bagi penyakit tertentu, ianya masih terbuka kepada teori-teori. Tetapi hendaklah dibuktikan dengan melalui disiplin ujian yang benar untuk dikatakan ianya teori yang boleh diterima pakai.

6. Kehadiran Islam memang benar telah membentuk paradigma yang baharu dlm dunia perubatan.

a) Mengikiraf kaedah perubatan yang punya pembuktian keberkesanan. Sebagaimana hadis Nabi saw yang menyatakan penyembuhan itu terdapat pada tiga rawatan; madu, bekam dan penyelaran.

Ibn Hajar dalam mensyarahkan hadis ini mengatakan, ianya tidaklah bermaksud rawatan itu hanya tiga ini sahaja. Ianya adalah usul ilaj (prinsip pengubatan).

Madu- perawatan melalui nutrisi yang baik mahupun bahan yang mampu merawat

Bekam- penyingkiran lebihan unsur dalam badan.

Penyelaran- intervensi seperti juga manipulasi tulang dan pembedahan.

Hadis ini juga beri isyarat pada kita bagaimana Islam mengkehadapankan kaedah rawatan yang punyai autoriti yang kuat sebagai benar. Menafikan secara tidak langsung penggunaan tangkal, kepercayaan hari/bulan tertentu sebagai waktu kesialan dsb.

b) Islam mengiktiraf ahli ilmu yang sebenar. Sebagaimana ayat Quran yang mengarahkan kita bertanya pada ahlinya jika kita tidak tahu.

Terzahir di dalam sirah Rasulullah saw, apabila pernah mengarahkan sahabatnya; Ubay b Kaab untuk mendapatkan rawatan daripada Harith ibn Kalada (seorang yahudi yang pernah menuntut di pusat pengajian Jundishapur, Parsi - ilmu perubatan yang berasal dari tradisi Yunani dibawa oleh golongan Nestorian yang dibuang dari Romawi)

c) Menjelaskan hakikat insan yang tidak hanya punyai fizikal semata. Tetapi turut wujudnya roh. Begitu juga alam Ghaib yang punyai interaksi dengan keadaan diri.

7. Walaupun begitu, untuk menyandarkan istilah perubatan Islam kepada beberapa jenis perawatan, bagi saya tidak tepat. Kerana bekam bukan berasal dari Islam, begitu juga penggunaan madu. Telah diamalkan sebelumnya lagi, cuma ianya menjadi istimewa di sisi kita kerana disebut oleh Baginda saw dan begitu juga di dalam al-Quran.

Begitu juga perubatan yang hadir di Baghdad dan munculnya tokoh-tokoh besar seperti ibn sina dan az-zahrawi. Saya lebih cenderung mengistilahkannya dengan panggilan perubatan yunani-arab. Kerana ianya adalah asimilisasi yunani-parsi-ayurveda.

8. Yang kita kenali hari ini dengan dikotomi dalam aliran perubatan sebagai perubatan islam, perubatan melayu, perubatan cina, perubatan barat dsb, adalah kerana masih terdapat pengamal perubatan yang mempelajari pengetahuan perubatan dari zaman tertentu. Sedangkan ilmu perubatan itu sifatnya sentiasa berkembang dan semakin baik pemahaman yang ada. Pengambilan pengetahuan yang dari suatu zaman klasik tanpa mengambil hirau perbincangan dan penolakan teori yang telah berlaku sepanjang zaman adalah suatu kezaliman kepada disiplin ilmu.

9. Perubatan bukanlah seperti ilmu agama yang bersumberkan wahyu. Semakin dekat dengan sumbernya adalah lebih baik dan asli. Perubatan bermula dari ketidaktahuan kepada tahu dan lebih diperhalusi dari masa ke semasa.

10. Biarpun begitu, mempelajari serta menggali khazanah keilmuan perubatan silam bukanlah sia-sia. Kerana tempoh dua ratus tahun selepas therapeutic revolution tidak memadai untuk menelaah semua tradisi perubatan dari semua budaya dan lokaliti. Masih banyak yang boleh ditemui. Sebagaimana pemenang hadiah Nobel pada tahun 2015 yang menemui alternatif ubat kepada malaria dengan mengkaji herba tradisi Cina. Justeru ianya bukan sia-sia, dan perlu diteruskan.

11. Tetapi janganlah pula kajian yang telah dilakukan ke atas kaedah rawatan tradisi untuk mengenalpasti apakah limitasi kegunaan dan apakah pula kontraindikasinya tidak diendahkan. Sebagai contoh jintan hitam (habatussauda), semasa zaman Ibn Qayyim itu sendiri mereka tidak gunakan dalam semua jenis penyakit. Mereka sesuaikan dengan fahaman fisiologi semasa. Begitu juga bekam, bukan semua keadaan menurut fahaman klasik perlukan bekam. Salah faham literalis dalam membaca perubatan klasik terkadang seolah tidak mengendahkan limitasi yang ada dan tidak menyuaikan rawatannya menurut fisiologi serta pathofisiologi yang sebenar. Ini sesuatu yang berbahaya dan kezaliman kepada ilmu.

No comments:

Post a Comment