Saturday, July 1, 2017

Fahaman Empat Humor (akhlat) dan Tabiat (mizaj) dalam Perubatan

"Mengapa kita tidak lagi memahami tubuh badan melalui fahaman empat bendalir (akhlat / humor)?"

Ini persoalan yang baik jika ingin meleraikan kekusutan dikotomi antara perubatan moden dan klasik. Bagi mendapatkan jawapan, salah satunya adalah dengan cuma memahami perubahan cara pandang mengenai fisiologi tubuh dan pathofisiologi penyakit  pasca kurun ke-18.

Jika kita tinjau New England Journal of Medicine and Surgery keluaran sulung pada tahun 1812. Antara esei yang dimuatkan di dalamnya adalah "Remarks on Angina Pectoris" tulisan John Warren dari Harvard. Kita akan mendapati bahawa sangat jauh berbeza pengetahuan kita mengenai sakit jantung pada hari ini berbanding generasi terdahulu.

Jelas sekali jika dibaca gejala-petanda sakit yang dinyatakan di dalam esei tersebut ianya merujuk kepada penyakit koronari jantung. Tetapi pada zaman tersebut, para doktor masih belum memahami punca kepada sakitnya dada tersebut. Biarpun melalui pembedahan postmortem telah mendapati penebalan pada dinding salur darah koronari pesakit-pesakit ini, tetapi disebabkan limitasi kepada pengetahuan fisiologi tubuh dan penyakit pada zaman tersebut, menyebabkan mereka belum mampu menemui jawapan.

Oleh kerana punca sakit itu sendiri belum dikenalpasti, maka rawatan yang mampu diberikan hanya berteka teki berdasarkan fahaman fisiologi ketika itu.

Terapi mengeluarkan darah (fasdu / bloodletting) dilakukan terhadap pesakit tersebut beberapa kali selain penggunaan beberapa bahan seperti opium, julap (laxative), asfetida dan silver nitrate. Berbanding hari ini rawatan bagi penyakit koronari adalah seperti thrombolytic, antiplatelet, beta blocker, pemasangan stent mahupun melakukan bypass.

Lihat, berbezanya kaedah rawatan itu dipilih bergantung kepada apakah asas kefahaman seseorang perawat itu dalam menjelaskan bagaimanakah tubuh berfungsi. Dari asas kefahaman tersebut, akan berbeza pula pandangan mengenai mengapa penyakit terjadi dan cara mengubatinya.

Mereka yang berpegang pada teori empat humor akan menumpukan perawatan untuk mengembalikan keseimbangan akhlat melalui penyingkiran lebihan bendalir dengan cara seperti berbekam atau memberikan makanan dengan sifat tertentu yang dianggap berkurangan dalam tubuh.

Pesakit yang menerima rawatan oleh penulis esei tersebut kemudiannya telah meninggal setelah serangan sakit jantung yang dialaminya semakin kerap dan lama.

Skeptisme

Pierre Louis yang berkhidmat di La Charite Hospital, Perancis telah melakukan pemerhatian terhadap keberkesanan mengeluarkan darah dalam merawat pneumonia sebagaimana yang sedia diamalkan. Didapati tidak ada beza prognosis pesakit samada melakukan bloodletting atau tidak. Hasil penemuan ini telah sedikit sebanyak menambah keraguan kepada beberapa pegangan fahaman perubatan yang digunakan.

Pertengahan kurun ke-19, semakin ramai tokoh perubatan mula berani mencabar fahaman semasa, dunia perubatan telah terdedah kepada sikap skeptisme yang makin ketara.

Sebagaimana petikan kata-kata Oliver Wendell Holmes Sr. pada tahun 1860:

"... I firmly believe that if the whole materia medica [medical drugs], as now used, could be sunk to the bottom of the sea, it would be all the better for mankind,—and all the worse for the fishes. "

Dapatan Pengetahuan Baharu

Penemuan demi penemuan terbaru dalam  lapangan cell pathology, pathophysiology dan bacteriology telah mengubah cara manusia memahami tubuh badan, penyakit yang dialami serta ubatannya.

Sebagaimana perubahan dari cara fikir terhadap penyakit berjangkit yang dianggap kerana udara kotor (teori miasma) kepada pembuktian kewujudan kuman melalui teori Pasteur dan Koch. Seterusnya usaha Ehrlich dalam mencari 'magic bullet' dalam mengubat penyakit, kemudiannya telah berhasil menemui Salvarsan untuk merawat Syphilis. Dapatan kajian-kajian ini telah mengubah cara kita memahami penyakit sebagai mempunyai cirinya yang khusus dan rawatannya yang tersendiri. Kemudiannya cara reductionist ini telah membuka satu persatu penemuan baharu mengenai penyakit dan ubatan sebagaimana yang kita lihat hari ini.

"Adakah ubatan yang digunakan perawat terdahulu tidak memberikan manfaat dalam merawati penyakit?"

Kemudian, timbul persoalan baharu yang memerlukan penjernihan agar sikap skeptik yang timbul tidak keterlaluan sehingga membakulsampahkan usaha tokoh terdahulu.

Sebagaimana yang dinyatakan oleh Hippocrates dalam The Aphorisms: "Life is short, the art is long and time is fleeting". Ilmu perubatan ini tidak pernah capai kesempurnaan. Teramatlah luas dan mendalam pengetahuan yang perlu digali. Usaha pemahaman mengenai kesihatan yang berlanjutan lama beribu tahun, telah membawa kita kepada tahap pengetahuan yang ada pada hari ini. Tetapi bukan bermakna ianya telah selesai dan lengkap.

Apa yang dirintis dan ditemui terdahulu, tidak pernah sia-sia. Jika terbukti tiada manfaat pada pengubatan, sekurangnya kita tahu apa yang tidak berkesan untuk mengubat.

Kerana, sesuatu ubatan ditemui kemujarabannya bukan hanya melalui faham pathophysiology suatu penyakit sahaja, tetapi banyak juga yang bermula daripada ketidaksengajaan mahupun ulangkali mencuba dari kegagalan demi kegagalan.

Terdapat ubatan harini diperolehi daripada hasil kajian orang terdahulu. Sebagai contoh aspirin (acetylsalicylic acid) yang diketahui fungsinya dalam meredakan demam dan keradangan semenjak zaman Hippocrates lagi. Beliau menyarankan mengunyah kulit kayu willow yang kemudiannya didapati mengandungi salicylate di dalamnya.

Biarpun sains harini dapat membuktikan sesetengah rawatan terdahulu boleh merawat penyakit tertentu, bahkan ada yang diekstrak bahan aktifnya untuk kegunaan ubatan. Perlu difahami, ianya tidaklah bermaksud kembali kepada penggunaan bahan alami yang asal sebagaimana yang digunakan oleh perawat terdahulu itu lebih berkesan, selamat dan lebih baik. Ada sebab bagi setiap struktur bahan aktif yang digunakan itu telah diubahsuai, sebagaimana acetylsalicylic acid lebih selamat dan kurang merengsa saluran permakanan berbanding pengambilan dalam bentuk salicylate. Tambahan pula, kita akan lebih mudah mengenal pasti apakah dosej yang selamat dan berkesan seterusnya membentuk standard bagi penggunaannya secara seragam.

"Jadi mengapa kita perlu belajar sejarah perubatan dan menekuni manuskrip perubatan klasik?"

Untuk menjawab persoalan di atas, kita perlu sedar bahawa therapeutic revolution yang berlaku pada kurun ke-19 itu baru sahaja berlaku dalam tempoh 100-200 tahun lamanya. Masih belum memadai untuk dikaji penulisan klasik daripada sepanjang zaman terdahulu sebelumnya. Ada banyak ubatan tradisi yang masih belum dikaji dan dibuktikan dari pelbagai budaya dan lokaliti.

Ingatkah lagi pada Youyou Tu yang dianugerahkan Nobel Prize pada tahun 2015 kerana berjaya menemui ubatan alternatif bagi rawatan Malaria melalui kajiannya terhadap herba tradisi cina 'qinghaosu' (artemisinin)?

Ini membuktikan bahawa masih banyak yang perlu digali dan pengkaji tidak perlu keterlaluan skeptik kepada perubatan tradisional.

Biarpun begitu usaha menerangkan mitos yang salah, amalan perawatan yang telah terbukti tiada asasnya serta kegiatan mempromosi pseudosains di kalangan masyarakat adalah suatu yang perlu diperhebatkan.

Kerana rata-rata yang membentuk 'perubatan alternatif' hari ini tidak ada asal yang kukuh. Samada mendakwa ianya tradisional (hakikatnya tidak, hanya dakwa dakwi menggunakan logik salah) ataupun mendakwa ianya dari penemuan saintifik terbaru (pseudosains).

Fenomena ini bukan suatu yang baru, semenjak zaman ar-Razi lagi telah wujud golongan sebegini. Zakaria ar-Razi telah menempelak perawat palsu yang menjual ubatan palsu. Ianya berterusan sepanjang zaman sebagaimana pada kurun ke 19 muncul golongan homeopathy, hydropathy dan sebagainya.

Melalui pembacaan sejarah, kita akan lebih mengenal betapa kerdilnya kita berbanding pengetahuan yang sedang cuba diraih demi kesejahteraan manusia ini. Kita akan lebih berlapang dada dan tidak terlalu mendabik dada ilmu perubatan yang ada hari ini adalah terbaik, dan bermudahan menolak segala yang luar dari lingkungan kebiasaan kita.

Ilmu perubatan bukanlah segalanya dalam meningkatkan kesejahteraan dan tahap kualiti hidup manusia. Sebagaimana yang pernah dikemukakan dapatan pemerhatian oleh Thomas Mckeown pada tahun 1962, bahawa penurunan insiden TB telah berlaku sebelum penemuan Streptomycin. Hasil permakanan yang semakin berkualiti, kecekapan pengurusan hasil kumbahan serta pengurusan bandar yang lebih baik telah membantu mengurangkan insiden penyakit. Penemuan ubatan yang mujarab pula membantu pembasmiannya.

No comments:

Post a Comment