Monday, July 24, 2017

"Avicenna Medicine - A New Translation"



Buku setebal 462 mukasurat ini merupakan teks terjemahan kitab Qanun fi al-Tibb jilid pertama, serta turut dimuatkan beberapa syarahan dari tim penulis. Penulisan buku ini diusahakan bersama antara Mones Abu Asab, Hakima Amri dan Marc S. Micozzi.

Tujuan kitab Qanun ini diterjemahkan sekali lagi adalah untuk menampung kelemahan penterjemahan yg dibuat penterjemah sebelum ini seperti Oskar Gunner, Mazhar M. Shah dan Laleh Bakhtiar. Di samping ingin mencuba berikan beberapa penjelasan saintifik untuk memahami konsep-konsep di dalam perubatan unani.

Susunan dalam buku dikekalkan sebagaimana dalam teks asal, cuma terdapat sedikit perbezaan:

• Bab mengenai anatomi badan tidak dimasukkan di dalam buku ini.

•Bab mengenai organ dan fakulti hanya dirumuskan menggunakan pemahaman penulis, tanpa menterjemahkan teks per se.

•Hampir setiap bab akan dimulai terlebih dahulu syarahan dan komentar daripada tim penulis. Samada berbentuk rumusan mahupun cubaan memadankan teori sains terkini dengan apa yang diutarakan oleh Ibn Sina.

Kitab Qanun fi al-Tibb jilid pertama mempunyai 4 bahagian.

Bahagian 1: Definisi Perubatan & Topik Di Dalamnya.

• Elemen asas (Usul)
• Tabiat keadaan diri (Mizaj)
• Bendalir tubuh (Akhlat)
• Organ tubuh
• Fakulti dan tindakan (Quwa wa Af'al)

Bahagian 2: Penyakit, Asbabnya & Petanda Umum Mengenainya.

• Penyakit
• Asbab
• Gejala & Petanda

Dua bahagian pertama ini adalah teori Perubatan menurut Ibn Sina.

Bahagian 3: Kesihatan, Sakit & Kematian

• Membesarkan anak
• Regimen kesihatan untuk dewasa
• Pengurusan kesihatan warga emas
• Pengurusan tubuh yang hilang keseimbangan tabiat
• Peralihan musim dan pengembaraan.

Bahagian 4: Aspek-aspek Dalam Rawatan Untuk Penyakit Yang Umum

• Emesis
• Julap
• Penyingkiran darah (venesection)
• Bekam
• Penggunaan lintah
• Penyelaran

Dua bahagian kedua ini pula teori mengenai praktikal di dalam merawat

...

Ulasan awal

1. Sepanjang marathon menghabiskan buku-buku genre sejarah perubatan ini, paling saya takuti adalah membaca teks perubatan klasik. Kerana saya akan menemui percanggahan cara faham mengenai perubatan sedia ada dengan apa yang dibaca. Perkara ini akan buat saya rasa tak senang, meronta-ronta ingin tahu mengapa dan kenapa perawat tradisional boleh berbuat begini dan begitu. Lebih malang lagi, saya belum bersedia untuk luangkan masa yang lebih panjang untuk telaah dan mencari jawapan di sebalik persoalan-persoalan yang panjang di sebalik pembacaan ini. Kerana saya masih ada komitmen pada pelajaran formal. Membaca teks klasik akan buatkan fikiran saya berakhir dengan kelesuan, kerana sukar untuk memahami dengan laras faham perubatan zaman dahulu.

2. Tim penulis cuba untuk mempertahankan beberapa teori klasik yang dianggap remeh dan tidak diberikan perhatian sewajarnya, iaitu mengenai teori bendalir (humor / akhlat).   Begitu juga pemahaman Ibn Sina mengenai haba dan kelembapan yang tim penulis cuba kaitkan dengan proses penghasilan tenaga dalam mitochondria. Tetapi sejujurnya, cubaan ini tidak berapa menjadi dan tidak cuba diperluaskan dalam menjelaskan mengapa dan bagaimana ramuan ubatan serta kaedah rawatan yang disarankan oleh Ibn Sina dalam bahagian ketiga dan keempat mampu berkesan sebagai rawatan.

3. Ada beberapa tohmahan yang dibuat terhadap amalan perubatan harini untuk menampakkan pemahaman dan amalan perubatan unani adalah lebih baik. Seperti berikut:

• "His system of pathology was based on figuring out the causes of illness, not focusing on the symptoms or the end-stage appearance of damaged tissues, as modern allopathic medicine emphasizes" (m/s 2)
-Tidak benar, sedangkan perubatan hari ini menekankan pengenalpastian punca penyakit dengan berpandukan gejala-petanda yang ada.

•"...like we were used to seeing in the middle of the twentieth century? Why are the 'blockbuster' drug of recent decades not the safe, therapeutic breakthrough our parents had to come to trust in?" (m/s 19)
-tim penulis cuba menimbulkan persepsi buruk mengenai ubatan moden dengan kemudiannya menambah "..they damage the mitochondria". Jika kita telusuri sejarah therapeutic revolution, ianya tidaklah selamat seperti yang digambar penulis sehingga amat diyakini oleh generasi mak ayah kita. Bahkan hari ini lebih terkawal keselamatannya dengan polisi serta peraturan yang ada.

• " This contrast with the one-drug fits all paradigm of allopathic pharmacology of the WMS" (m/s 9)
-Tim penulis cuba membezakan kononsnya perubatan unani membahagikan penyakit kepada empat fasa, dan kaedah rawatan bagi setiap fasa adalah berbeza. Dakwanya, kaedah sebegini tidak ada dlm perubatan hari ini yang menggunakan paradigma 'one drug fits all'. Amatlah menyeleweng dakwaan ini, sedangkan di dalam memahami penyakit, kita juga memahami fasa-fasanya seperti dalam penyakit. Dan ubatan yang diberikan juga berbeza. Begitu juga setiap individu akan disesuaikan ubatan yang diterima, samada pada dosej atau kumpulan jenis.

Ada lagi beberapa bahagian lagi cubaan untuk menempel persepsi salah seperti terlalu bergantung pada keputusan makmal sehingga tidak mampu akses kesihatan pesakit yang terkini ketika berhadapan. Begitu juga hanya fokus pada mengawal angka-angka dalam keputusan makmal, tetapi tidak cuba merawati punca penyakit.

Beberapa penyataan-penyataan yang dibuat oleh tim penulis ini sedikit sebanyak menyebabkan saya luntur kepercayaan terhadap keupayaan tim penulis untuk berlaku adil dalam mengkehadapankan perubatan tradisional (atau unani dalam hal ini).

...

Bahagian 1

Ibn Sina mendefinisikan perubatan sebagai ilmu mengenai keadaan tubuh manusia. Apakah yang menjadikan ianya sihat, dan apakah pula yang menyebabkan ia kehilangannya.

Biarpun Galen membahagikan tahap kesihatan tubuh kepada tiga; sihat, tidak sihat dan diantaranya. Tetapi Ibn Sina tidak bersetuju dengannya dan menganggap klasifikasi ketiga itu tidaklah perlu dalam perubatan. Akan tetapi tidaklah Ibn Sina menggugurkan terus teori tersebut daripada bukunya. Dijelaskan klasifikasi ketiga tersebut merujuk kepada orang tua dan mereka yang baru hendak sembuh dari penyakit.

UNSUR. Seperti teks perubatan klasik yang lain, penumpuan pertama dalam buku mereka adalah mengenai asas sains mengenai alam. Dijelaskan mengenai elemen (tim penulis tidak bersetuju penggunaan istilah eleman, lebih cenderung menggunakan istilah asal-usul) yang terdiri daripada tanah (sejuk & kering), air (sejuk & lembap), udara (panas & lembap) dan api (panas & kering).

TABIAT. 4 akhlat (darah, hempedu kuning, hempedu hitam dan dahak) akan membentuk 9 variasi tabiat badan (1 seimbang, 4 tidak seimbang yang ringkas, 4 tidak seimbang yang kompleks).

Ibn Sina berulangkali menekankan bahawa bukan tugas perawat untuk mencari tahu kebenaran disebalik teori unsur dan bendalir ini, kerana ianya tugas ahli sains dan falsafah.

Ibn Sina selanjutnya menjelaskan perbezaan tabiat badan menurut jenis spesies, bangsa dan lokaliti. Dikatakan yang mempunyai tabiat badan paling seimbang adalah mereka yang tinggal di garisan khatulistiwa dan mereka yang tidak tinggal berhampiran laut mahupun gunung-ganang.

Ibn Sina juga menerangkan perbezaan tabiat keadaan setiap organ dalam tubuh yang mempunyai kepanasan, kesejukan, kelembapan dan kekeringan yang tersendiri.

Ibn Sina membahagikan hayat manusia kepada empat:

1. al-Hadathah, kemudian terbahagi kepada empat -
•bayi (sebelum boleh berdiri)
•bayi (setelah boleh berdiri)
•kanak-kanak
•remaja (akil baligh)
2. al-Shabab (sebelum 30 tahun)
3. al-Muktahilin (>30 tahun)
4. al-Shuyoukh (>60 tahun)

Seawal kelahiran, manusia keadaanya lembab dan panas. Semakin meningkat usia, akan menjadi semakin kering dan sejuk.

AKHLAT. Bendalir ini berasal daripada makanan. Selain daripada 4 yang asas ini, Ibn Sina menambah dua lagi bendalir; yang mudah difahami hari ini sebagai intracellular dan extracellular fluid.

Tim penulis ada menjelaskan bahawa 4 humor ini bukanlah berasal sepenuhnya daripada Yunani, kerana teori hempedu hitam datangnya dari tamadun Mesir purba. Diperkenalkan ke Yunani oleh Thales yang mempelajari perubatan di Mesir.

Setiap akhlat mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri dan boleh menjadi rosak atas beberapa sebab.

ORGAN. Ibn Sina jelaskan terdapat tiga jenis organ; yang hanya punyai tindakan (cth: jantung), yang hanya menerima manfaat (cth: paru-paru) dan yang mempunyai keduanya (cth: hati).

FAKULTI. Apa yang dimaksudkan sebagai fakulti adalah keupayaan dan fungsi sesuatu orang itu. Terdapat tiga kumpulan fakulti.

...

Bahagian 2

PENYAKIT. Ibn Sina mendefinisikan sebagai keadaa tubuh yang tidak normal sehingga menggangu fungsi tubuh. Ianya samada disebabkan ketidakseimbangan tabiat atau gangguan pada struktur tubuh.

KELAS. Terdapat dua kelas penyakit; ringkas & kompleks. Ringkas terbahagi kepada tiga:

•Ketidakseimbangan tabiat . Terdapat 16 pembahagian dibawahnya.
•Struktur. Terdapat 4 pembahagian dibawahnya.
•Terputus kesinambungannya.

FASA. Terdapat empat fasa bagi sesuatu penyakit.

1. Permulaan
2. Krisis
3. Mendatar
4. Penyembuhan

NAMA. Penyakit diberikan nama berdasarkan; organ yg terlibat, gejala yang dizahirkan, punca, analogi, individu yang menemuinya, nama tempat ianya berlaku ataupun individu yang berjaya merawatnya.

PUNCA. Terdapat tiga punca penyakit:

1. Keadaan tubuh yang berisiko berpenyakit. (al-Sabiqah)
2. Punca luaran. (al-Badiah)
3. Punca dalaman. (al-Wasilah)

ENAM TUMPUAN. Terdapat enam faktor yang perlu diberikan tumpuan untuk mengekalkan kesihatan mahupun merawat penyakit:

1. Udara
2. Makan & minum
3. Tidur & jaga
4. Pergerakan badan
5. Penghasilan & penyingkiran
6. Aktiviti psikologi

UDARA. Ibn Sina syarah panjang mengenai faktor ini. Dijelaskan bagaimana perubahan musim, perbezaan lokaliti dan arah tiupan angin memberikan kesan kepada kualiti udara. Diterangkan juga ciri-ciri udara yang baik dan berkualiti.

TIDUR. Ianya menguatkan keupayaan tubuh, merehatkan fikiran serta mengekang penyingkiran berlebihan. Tetapi tidur berlebihan akan membawa kepada ketumpulan fikiran, memberatkan kepala dan terdedah kepada penyakit-penyakit sejuk sifatnya.

MAKAN. Terdapat empat darjah kesannya terhadap tubuh:

Darjah pertama - tidak menimbulkan sebarang perubahan pada tubuh. (Melainkan dinaikkan dos)

Darjah kedua - Memberikan kesan pada tubuh tetapi tidak berbahaya.

Darjah ketiga - Mendatangkan kesan bahaya, tetapi tidak sehingga membawa penyakit mahupun kematian.

Darjah keempat - Berbahaya sehingga boleh bawa pada penyakit mahupun kematian.

KELAS MAKANAN; perubatan, khasiat dan racun. Begitu juga dibahagikan menurut keberatan sifatnya; ringan, sederhana mahupun berat.

AIR. Yang terbaik adalah dari mata air yang mengalir deras di atas tanah liat (berbanding batuan) yang terdedah kepada cahaya dan udara yang baik serta alirannya menghala ke utara. Air yang tidak baik kualitinya adalah yang terperuk lama di suatu tempat dan mengalir ke arah barat atau selatan. Untuk membaiki kualiti air dan mengelakkan kembung perut, hendaklah dijerang terlebih dahulu air sebelum diminum.

GEJALA-PETANDA. Ibn Sina menjelaskan hampir 32 gejala penyakit dan sebabnya. Kemudian dihuraikan lebih panjang mengenai petanda yang didapati pada denyutan nadi, air kencing dan tahi.

10 INDIKATOR. Terdapat 10 kaedah untuk menentukan jenis ketidakseimbangan tabiat yang sedang dihadapi oleh pesakit:

1. Melalui sentuhan.
2. Komposisi tubuh pesakit (daging dan lemak)
3. Rambut (kadar tumbuh, warna dan kelebatan)
4. Warna kulit
5. Rupa cita organ
6. Kadar reaksi organ
7. Jaga & tidur
8. Tahap fungsi-fungsi tubuh
9. Keadaan bahan kumuh yang disingkir
10. Tahap fungsi psikologi

NADI. Terdapat 9 ciri perlu diperhatikan:

1. Kadar pengembangan dan pengecutan.
2. Kekuatan
3. Kelajuan
4. Keanjalan
5. Isi padu
6. Suhu
7. Tempoh masa diastole
8. Keseragaman
9. Rentak

AIR KENCING. Sebelum diterima sebagai sampel, hendaklah dipastikan:

1. Diambil seawal pagi
2. Tidak ditinggalkan lama (Majoriti mengatakan tidak melebihi 6 jam, tetapi Ibn Sina menetapkan tidak lebih dari 1 jam)
3. Hasil kencing yang ditahan semalaman
4. Tidak makan dan minum sebelumnya
5. Tidak diambil sebarang bahan yang boleh mengganggu warna kencing
6. Tidak di ambil makanan yang boleh mempengaruhi penyingkiran humor tertentu
7. Pesakit tidak banyak bergerak atau melakukan kerja berat sebelumnya.

ASPEK yang perlu diberikan perhatian:

1. Warna
2. Tekstur
3. Kejernihan
4. Pemendapan
5. Kuantiti
6. Bau
7. Buih

TAHI. Terdapat lima aspek perlu diperhatikan:

1. Kuantiti
2. Tekstur
3. Warna
4. Waktu
5. Keadaan ketika membuang (bunyi etc)

...

Bahagian 3

CABARAN. Terdapat dua cabaran dalam penjagaan kesihatan:

1. Kehilangan kelembapan asal tubuh dari masa ke semasa. (alami)
2. Kerosakan pada kelembapan. (penyakit)

7 LANGKAH.

1. Mengembalikan keseimbangan tubuh
2. Memakan makanan yang baik
3. Menyingkirkan bahan kumuh
4. Memelihara struktur tubuh
5. Menghirup udara yang berkualiti
6. Meningkatkan kualiti persekitaran
7. Meningkatkan latihan yang baik kepada fizikal dan mental

BAYI. Penjagaannya bermula dengan pemotongan tali pusat (4 jari jarak dari pusat). Mandian pertama dengan air dengan sedikit campuran garam. Hidung dan lubung punggung dibersihkan menggunakan jari yang dipotong kukunya. Mata dibersihkan menggunakan kain sutera. Bayi dibedung dengan cermat, yang perlu dikejapkan, dikejapkan, yang perlu dilonggarkan, ianya perlu dilonggarkan. Kepala ditutup. Ketika tidur ditinggikan sedikit kepalanya.  Titiskan minyak zaitun dara ke dalam hidung.

SUSU. Bayi disusukan seawal mungkin. Lebih baik diberikan sedikit madu sebelum susuan. Jika ibunya masih tidak berapa segar selepas bersalin, diberikan anaknya kepada ibu susuan. Ibn Sina mensyarahkan panjang ciri-ciri ibu susuan yang baik. Tempoh susuan adalah selama 2 tahun.

PENYAKIT UMUM KANAK-KANAK. Ibn Sina menerangkan kaedah merawat penyakit yang berbagai seperti bengkak gusi, cirit birit, sembelit, sawan, batuk, selsema dan sakit perut.

AKHLAK. Ditekankan selepas kanak-kanak menjejak umur 6 tahun, hendaklah diperkenalkan dengan guru.

KESIHATAN DEWASA. Penjagaan kesihatan dewasa adalah sekitar tiga perkara: senaman, permakanan dan kawalan tidur.

SENAMAN. Aktiviti terbaik untuk mengelakkan pengumpulan humor.

JENIS. Ada ringan (berbuai, berlayar) dan ada yang sederhana (tunggang kuda, main pedang, lontar lembing) dan ada yang berat (berlari). Setiap organ ada senamannya tersendiri dan setiap keadaan individu ada jenis senaman yang bersesuaian.

MASA. Memulakan senaman selepas selesai pencernaan tahap pertama (ada empat tahapan menurut Ibn Sina). Berbahaya melakukan senaman dalam keadaan perut kosong atau baru sahaja makan. Setiap musim ada waktu terbaik yang tersendiri untuk bersenam (panas - pagi, bunga - tengahari, sejuk - petang)

TEMPOH. Bersenam sehingga peluh mulai kelihatan. Berhenti apabila tubuh mula rasa berat.

URUTAN. Terdapat dua fokus; merenggangkan yang tegang dan melembutkan yang keras. Jika sering diurut akan memudahkan penurunan berat badan, jika secara berkala sederhana, akan meningkatkan kesuburan.

MANDI. Jika hendak tambah berat badan, mandi selepas makan. Tetapi hendaklah diambil sakanjabin (untuk tabiat panas) atau ramuan pennyroyal dan lada (untuk tabiat sejuk) sebelum melakukannya. Untuk mengurangkan berat badan pula, bolehlah mandi dalam keadaan lapar. Untuk pengekalan kesihatan, hendaklah mandi selepas selesai pencernaan makanan. Selepas mandi air panas, elakkan minum minuman sejuk.

MAKANAN. Tidak mengambil makanan berciri ubatan seperti sayuran hijau kecuali perlu. Daging kambing muda, gandum yang bersih, manisan mengikut kesesuaian tabiat dan minuman herba yang segar adalah regim diet yang terbaik untuk orang dewasa. Hendaklah makan hanya ketika lapar. Makan makanan bersifat panas semasa musim sejuk, dan sebaliknya. Jangan makan sebelum hidangan makanan sebelumnya belum selesai dicerna. Jika terlebih makan pada suatu hari, hendaklah berpuasa pada esoknya dan dapatkan tidur yang panjang. Jangan makan makanan yang ringan sifatnya jika baru sahaja makan makanan yang berat sifatnya. Hanya minum setelah selesai pencernaan pertama. Sayuran pahit sesuai di musim sejuk, manakala yang tiada rasa sesuai di kala musim panas.

MINUMAN. Terbaik adalah yang sederhana sejuknya dan disejukkan dari luar. Bukan yang datang dari cairan ais, ianya berbahaya. Dilarang minum ketika perut sedang kosong selepas bangun pagi. Ibn Sina kemudiannya panjang mensyarahkan mengenai wain, jenis dan khasiatnya.

TIDUR & JAGA. Tidur yang terbaik adalah selepas cernaan makanan yang pertama dan sederhana tempohnya. Tidur dalam keadaan perut kosong adalah tidak baik, begitu juga tidur dalam keadaan perut penuh. Dilarang berjaga tanpa tidur dalam tempoh yang lama.

KELESUAN. Ibn Sina kemudiannya menjelaskan cara-cara untuk menghilangkan kelesuan dengan menerangkan jenis-jenisnya terlebih dahulu dan apakah rawatannya.

PENJAGAAN ORANG TUA. Mereka memerlukan makanan yang lembap dan sederhana panasnya. Perlu mendapatkan tidur yang panjang dan cukup, serta dipastikan sentiasa dapat dibuang air kencing dgn kerap. Selain itu hendaklah dipakaikan wangi-wangian dan kerap diurut secara sederhana kekuatannnya.

PENJAGAAN MENGIKUT MUSIM.

Musim bunga: lakukan penyingkiran darah (venesection), jauhi makanan yang lembap dan panas, ringkaskan bentuk hidangan dan senaman lebih kuat berbanding semasa musim panas.

Musim panas: Kurangkan  makan, minum dan senaman. Gunakan bahan-bahan yang menyejukkan badan. Lakukan rawatan emesis (membersihkan perut melalui muntah). Duduk dalam redup matahari.

Musim luruh: Jauhi bahan makanan yang kering sifatnya. Jauhi perhubungan seks.

Musim sejuk: Banyakkan senaman, makan. Lakukan proses rawatan melalui cetusan muntah.

PESANAN BUAT PENGEMBARA. Biasakan diri dengan makanan yang akan dimakan sepanjang perjalanan. Tambah cuka ke dalam air untuk kurangkan dahaga. Renjis air ros ke muka setiap sejam untuk kesegaran sekiranya perjalanan dalam musim panas.

...

Bahagian 4

RAWATAN boleh dilakukan melalui tiga cara:

1. Permakanan & pengurusan kendiri
2. Ubatan
3. Manipulasi secara manual

MAKAN & SAKIT. Perawat boleh mengarahkan pesakit untuk mengurangkan makan, atau tidak makan agar tubuh badan tidak disibukkan dengan pencernaan. Agar proses penyembuhan lebih lancar.

PRINSIP UBATAN. Terdapat tiga prinsip perlu dijaga dalam menentukan bentuk ubatan yang akan diberikan:

1. Tentukan tabiat ubat (panas, sejuk, lembap dan kering)
2. Dos. Ditentukan berdasarkan darjah ubatan dan beratnya.
3. Waktu pemberian.

Sakit dari organ yang tanpa ruangan di dalamnya dan tiada akses terhadapnya paling memerlukan ubatan paling kuat.

Begitu juga jarak antara perut dan organ yang berpenyakit memainkan peranan dalam menentukan dosej ubatan.

EMESIS. Membersihkan perut melalui cetusan muntah. Tidur yang lena selepas proses emesis adalah petanda badan telah dibersihkan dengan baik. Mereka yang tidak dibenarkan untuk dilakukan rawatan emesis adalah mereka yang mempunyai masalah pada pernafasan. Waktu terbaik untuk rawatan ini adalah pada tengahari semasa musim panas. Selepas proses rawatan, pesakit bolehlah berkumur dan membasuh muka dengan cuka yang cair larutannya.

JULAP. Membersihkan usus melalui cetusan cirit. Pesakit hendaklah mandi beberapa hari sebelum rawatan untuk melembutkan humor yang ingin dibuang. Boleh juga mendapatkan urutan terlebih dahulu untuk melancarkannya. Sekiranya ubatan julap tersebut tidak disukai rasanya oleh pesakit, perawatan boleh menyalutkannya dengan madu. Tidak boleh diberikan makan dan minum sepanjang kesan ubat masih ada. Meminum air barli selepas proses rawatan adalah sangat baik. Tanda perlunya memberhentikan rawatan ini adalah apabila pesakit mula merasa haus.

FASDU (venesection). Menyingkirkan darah melalui luka pada salur darah. Ianya membuang semua jenis humor. Rawatan ini mahupun emesis tidak boleh dilakukan semasa fasa awal penyakit baru berlaku. Apabila pesakit hilang kesedaran, hendaklah rawatan ini dihentikan. Rawatan ini berbahaya dilakukan ketika cuaca sangat sejuk.

BEKAM. Mampu membersihkan tisu sekitar kulit lebih baik berbanding fasdu. Menyingkirkan darah nipis berbanding darah tebal. Berbekam tidak seharusnya dilakukan pada permulaan bulan Hijrah, kerana humor belum terkumpul ketika itu. Berbekam boleh dimulakan selepas seseorang itu mencecah usia dua tahun, dilarang membekam seseorang yang telah berusia 60 tahun ke atas. Hendaklah seseorang yang baru berbekam untuk mendapatkan makanan selepas sejam dari rawatan.

No comments:

Post a Comment